Reflektointia teemasta Oppimisympäristöt

Pohdintanne oppimispäiväkirjoista tekijänoikeuksiin liittyen osoitti jälleen, että ensinnäkin tieto lisää tuskaa ja toiseksi perusperiaatteet ovat kuitenkin aika yksinkertaisia noudattaa. Taidealojen opettajat joutuvat luonnollisesti substanssinsa vuoksi pohtimaan tekijänoikeusasioita varmasti eniten ja vaikuttaakin, että heille on asiaan syntynyt pakostikin laaja ymmärrys. Me muut otamme haltuun asiaa vähitellen oman opetustyömme kautta. Aluksihan niitä huomaa ajattelevansa ihan tolkuttomasti ja monimutkaisesti, kunnes yhä uudelleen kertausten jälkeen asiat alkavat tarttua ja toiminta automatisoituu. Joku teistä otti reflektiossaan esille myös, että oman tiimin/ryhmän kanssa pitäisi ottaa nämä asiat esille ja pohtia mm., millaisia kuvia käytetään yhteisissä ja omissa opetusmateriaaleissa. Erinomaista, jos saatte vietyä asiaa eteenpäin myös muulle opettajakunnalle. Ja muistakaa opiskelijoitanne ohjeistaa myös! He tuottavat varsin monimuotoisia oppimistehtäviä ja vaikka niitä ei julkisesti jaettaisikaan, on tiedettävä esim. millaisia kuvia ja videoita voi liittää omiin tuotoksiinsa. Ja miksi.

Muutama oli reflektoinut hyvin myös uutta tietosuoja-asetusta, vaikka meiltä siis puuttuu sen osalta vielä oma lainsäädäntö. Joka tapauksessa se tulee voimaan tämän vuoden toukokuussa, joten jokaisessa organisaatiossa tulee olla tietosuojavaltuutettu ja selkeät ohjeet henkilökunnalle henkilötietojen keräämiseen ja taltiointiin.

Kuten jo verkkopäivänä mainitsinkin, en ole koskaan ollut näin pitkää päivää verkkosessiossa. Jaksoin itse olla kuitenkin läsnä teidän opiskelijoiden esityksissä mielestäni hyvin. Tämä osoittakoon esitystenne olleen kiinnostavasti laadittuja. Saimme aikaan keskusteluakin. Muutama teistä kommentoi, että on haastavaa olla yhteydessä verkossa näkemättä toisia. Kamera auttaisi tässä varmasti jonkin verran. Mutta suurempi avun tuoja lienee tottuminen tällaiseen yhteyteen. Itse en koe sitä enää haastavana, vaikka välillä käy mielessä radiojuontajana toimiminen tietämättä, kuunnellaanko toisessa päässä joka sana vai joka toinen. Mitä enemmän luentojen ja vuorovaikutteisen verkkosession pitämistä tekee – siis harjoittelee – sitä paremmin osaa ja uskaltaa antaa puheenvuoroja kuulijoille ja teettää yhteisöllisiäkin tehtäviä kesken session.

Reflektiotaidoissa on aina parantamisen varaa, eikö vain. Kannattaa sekin asia ottaa haltuun ensin oman kokemuksen kautta (opettajaopinnoissa) ja sitten työmenetelmänä omille opiskelijoilleen, sillä se on oppimisessa ihan keskeistä.

Lisäksi – opettaja hallitsee aikataulunsa. Jonkin verran reflektionne koskivat tätä aihetta. En näe nyt suurempaa tarvetta puuttua siihen enempää, sillä tiedätte ratkaisun liian pitkiin esityksiinne itsekin. Taitolaji on aikataulusta kiinni pitäminen ja oman asian tiivistäminen.

Suoritukset on viety Peppiin. Muutamalla tehtävä on palauttamatta ja odotan yhteydenottoa.

Lämpenevää maaliskuuta odotellaan; TKI-projektit ja opetusharjoittelu ovat ajankohtaisia.

Anne-Maria

Hakusanalla: Reflection

Kategoria(t): Yleinen. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s